Εντυπωσιακές τοιχογραφίες στην Πομπηία με την Ελένη της Τροίας, τον Πάρι, τον Απόλλωνα

Εντυπωσιακές τοιχογραφίες αποκαλύφθηκαν σε νέα ανασκαφή στην Πομπηία, την αρχαία ρωμαϊκή πόλη που θάφτηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.

Σε μια νέα αίθουσα που ανακαλύφθηκε, μήκους 15 μέτρων και πλάτους 6 μέτρων, βρέθηκαν τοιχογραφίες στις οποίες διακρίνονται η Ωραία Ελένη, ο Πάρις, η Κασσάνδρα και ο Απόλλωνας, με ευρύτερη αναφορά στον ηρωισμό, αλλά και στην δύναμη της μοίρας. Το ψηφιδωτό δάπεδο της αίθουσας περιλαμβάνει περισσότερα από ένα εκατομμύριο μεμονωμένα λευκά πλακίδια. Ο διευθυντής του πάρκου Δρ. Γκάμπριελ Ζάκτριγκελ παρουσίασε το «μαύρο δωμάτιο» στο BBC την Πέμπτη.

Όπως ανέφερε, το έντονο χρώμα των τοίχων ενδέχεται να επιλέχθηκε για να κρύψει τα σημάδια καπνού από τις λάμπες που χρησιμοποιούνταν κατά τη διάρκεια της διασκέδασης μετά τη δύση του ηλίου.

Η αίθουσα αποτελεί μέρος ενός σπιτιού που άνηκε σε εύπορη οικογένεια και στον χώρο αυτό οι οικοδεσπότες έτρωγαν και συνομιλούσαν με τους φιλοξενουμένους τους. «Την νύχτα, με αναμμένα τα λυχνάρια, οι μυθικές φιγούρες των τοιχογραφιών θα έμοιαζαν σίγουρα να κινούνται» εξηγούν οι αρχαιολόγοι.

Στη μία τοιχογραφία, ο θεός Απόλλωνας φαίνεται να προσπαθεί να αποπλανήσει την ιέρεια Κασσάνδρα. Η απόρριψή του, σύμφωνα με το μύθο, είχε ως αποτέλεσμα να αγνοηθούν οι προφητείες της. Η «συνέχεια» εξιστορείται στον δεύτερο πίνακα, στον οποίο ο πρίγκιπας της Τροίας Πάρης συναντά την ωραία Ελένη – μια συνάντηση που η Κασσάνδρα γνώριζε ότι θα τους οδηγήσει στον Τρωικό Πόλεμο.

τοιχογραφιες πομπηια

O θεός Απόλλωνας προσπαθεί να αποπλανήσει την ιέρεια Κασσάνδρα/ Φωτ: Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας

τοιχογραφιες πομπηια

O Πάρης συναντά την ωραία Ελένη / Φωτ: Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας

Nα σημειωθεί ότι για τις τοιχογραφίες που πρέπει να παραμείνουν στη θέση τους, εγχέεται στο πίσω μέρος τους κόλλα από γύψο για να μην αποκολληθούν από τους τοίχους. Η τοιχοποιία στηρίζεται με σκαλωσιές και από πάνω τοποθετείται προσωρινή στέγη. «Η Πομπηία είναι ένας θησαυρός που μας αφήνει πάντα άναυδους. Συνεχίζει να μας εκπλήσσει κάθε φορά που τον ανοίγουμε και είμαι ευτυχής που στον τελευταίο κρατικό προϋπολογισμό αυξήσαμε τα κονδύλια, ώστε να μπορέσουν να γίνουν νέες ανασκαφές», δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Πολιτισμού Τζενάρο Σαντζουλιάνο.

Το «μαύρο δωμάτιο»

πομπηια

Το «μαύρο δωμάτιο» είναι ο τελευταίος θησαυρός που αναδύθηκε από την ανασκαφή, η οποία ξεκίνησε πριν από 12 μήνες, μια έρευνα που θα εμφανιστεί σε μια σειρά ντοκιμαντέρ από το BBC και το Lion TV που θα μεταδοθεί τον Απρίλιο. Ένα ευρύ οικιστικό και εμπορικό τετράγωνο, γνωστό ως «Περιοχή 9», καθαρίζεται από τεράστιες ποσότητες ελαφρόπετρας και τέφρας που εκτόξευσε ο Βεζούβιος πριν από σχεδόν 2.000 χρόνια. Το προσωπικό πρέπει να κινηθεί γρήγορα, για να προστατεύσει τα νέα ευρήματα, απομακρύνοντας ό,τι μπορεί σε μια αποθήκη.

Η ομάδα των αρχαιολόγων είναι βέβαιη, ότι οι τρεις περιοχές που ανακαλύφθηκαν μπορούν να συνδεθούν μέσω των υδραυλικών εγκαταστάσεων αλλά και ως προς την ιδιοκτησία τους. Η ταυτότητα του ιδιοκτήτη υπονοείται σε πολυάριθμες επιγραφές με τα αρχικά “ARV“. Τα γράμματα εμφανίζονται σε τοίχους ακόμα και στις μυλόπετρες του αρτοποιείου που βρέθηκε μπροστά από το σπίτι με το «μαύρο δωμάτιο». «Γνωρίζουμε ποιος είναι ο ARV: είναι ο Aulus Rustius Verus», εξήγησε η αρχαιολόγος του πάρκου Δρ. Σόφι Χάι: «Είναι πολιτικός. Είναι πολύ πλούσιος. Πιστεύουμε ότι μπορεί να είναι αυτός που έχει το κομψό σπίτι πίσω από το αρτοποιείο».

Αυτό που είναι ξεκάθαρο, είναι ότι όλα τα ακίνητα στην περιοχή βρίσκονταν υπό ανακαίνιση τη στιγμή της έκρηξης του Βεζούβιου. Οι εργάτες, προσπαθώντας να διαφύγουν τον κίνδυνο άφησαν τα κεραμίδια της στέγης τακτοποιημένα και στοιβαγμένα. Τα δοχεία τους είναι ακόμα γεμάτα με ασβεστοκονίαμα, περιμένοντας να χρησιμοποιηθούν. Τα μυστριά και οι αξίνες τους παραμένουν εκεί, αν και οι ξύλινες λαβές τους έχουν σαπίσει εδώ και καιρό. Είναι προφανές ότι οι άνθρωποι που δούλευαν εκεί κρατούνταν κλεισμένοι σε άθλιες συνθήκες, ζώντας δίπλα-δίπλα με τα γαϊδούρια που γύριζαν τις μυλόπετρες. Φαίνεται ότι υπήρχε ένα παράθυρο το οποίο μάλιστα είχε σιδερένιες ράβδους για να αποτρέψει τη διαφυγή τους. Στο αρτοποιείο επίσης ανακαλύφθηκαν σκελετοί: Δύο ενήλικες και ένα παιδί που καταπλακώθηκαν από πέτρες που έπεσαν. Ενδεχομένως ήταν κι αυτοί σκλάβοι που είχαν παγιδευτεί και δεν μπόρεσαν να ξεφύγουν από την έκρηξη.

Είναι προφανές ότι οι άνθρωποι που δούλευαν στην επιχείρηση κρατήθηκαν κλεισμένοι σε άθλιες συνθήκες, ζώντας δίπλα-δίπλα με τα γαϊδούρια που γύριζαν τις μυλόπετρες. Φαίνεται ότι υπήρχε ένα παράθυρο και είχε σιδερένιες ράβδους για να αποτρέψει τη διαφυγή.

Στο αρτοποιείο επίσης ανακαλύφθηκαν οι μόνοι σκελετοί από την ανασκαφή. Δύο ενήλικες και ένα παιδί καταπλακώθηκαν από πέτρες που έπεσαν. Η πρόταση είναι ότι μπορεί να ήταν σκλάβοι που είχαν παγιδευτεί και δεν μπορούσαν να ξεφύγουν από την έκρηξη. Αλλά είναι εικασίες.

«Όταν ανασκάπτουμε, αναρωτιόμαστε τι βλέπουμε», εξήγησε ο συνεπικεφαλής αρχαιολόγος Δρ Τζενάρο Ιοβίνο.

«Όπως μια σκηνή θεάτρου, έχετε το σκηνικό, το σκηνικό και τον ένοχο, που είναι ο Βεζούβιος. Ο αρχαιολόγος πρέπει να είναι καλός στο να καλύψει τα κενά – αφηγούμενος την ιστορία του αγνοούμενου καστ, των οικογενειών και των παιδιών, των άνθρωποι που δεν είναι πια εκεί».

Δείτε σχετικό βίντεο:

loading...