ÀARE ̩ KURUMI ΤΟΥ IJAIYE. Ο ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ YORUBA ΠΟΥ ΕΧΑΣΕ ΤΟΥΣ ΠΕΝΤΕ ΓΙΟΥΣ ΤΟΥ ΣΕ ΜΙΑ ΜΕΡΑ.
Η ιστορία του Kurunmi είναι εκείνη που τραβά δάκρυα από τα μάτια ανθρώπων που αισθάνονται οίκτο για έναν άνθρωπο που στάθηκε σταθερός στην παράδοση.
Υπήρξε μια εποχή στην ιστορία της Γιορούμπα όπου ο διάδοχος του θρόνου σκοτώνεται όταν ο βασιλιάς πεθαίνει. Αυτή η παράδοση ήρθε επειδή ανακαλύφθηκε ότι πολλοί πρίγκιπες σκότωσαν τους πατέρες τους για να μπορέσουν να ανέβουν στο θρόνο και να γίνουν βασιλιάς.
Πιστεύεται ότι αν οι κληρονόμοι σκοτώνονταν μαζί με τους πατέρες τους, οι βασιλιάδες θα ζούσαν περισσότερο στο θρόνο.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Alaafin Atiba ήταν ο πρωταρχικός ηγέτης της αυτοκρατορίας Oyo και διόρισε τον Kurunmi, γιο του Esiele ως τον Aare-ona-Kakanfo (ο στρατηγό ολόκληρων των πολεμιστών Yoruba).
Όπως ήταν με την παράδοση, ένας βασιλιάς και ένας Aare-ona-Kakanfo δεν μπορούν να μείνουν στην ίδια πόλη επειδή έχουν παρόμοιες δυνάμεις, έτσι ο Kurunmi ανατέθηκε στο Ijaiye, όπου του δόθηκε η εξουσία να κυρίευε.
Μια μέρα, ο Alaafin Atiba κάλεσε τους βασιλιάδες και τους άρχοντες των γειτονικών πόλεων και τους είπε ότι επιθυμεί να αλλάξει την παράδοση. Παρόντες στη συνάντηση ήταν βασιλιάδες όπως ο Timi της Ede, ο Balogun Ibikunle του Ibadan και ο ίδιος ο Kurunmi.
Όταν κάθονταν, ο Atiba κατέβηκε από τον θρόνο του και κράτησε το σπαθί του Ogun (θεό του σιδήρου Yoruba) στο δεξί του χέρι, και τον κεραυνό του Sango (θεό Yoruba της αστραπής και του κεραυνού) στα αριστερά του. Χρέωσε τα δικαιώματα που είναι παρόντες για να ορκιστούν στο σπαθί και να το σκάσουν ότι μετά τον θάνατό του, ο γιος του Aremo Adelu θα γίνει βασιλιάς μετά τον θάνατό του.
Ο Kurunmi διαφώνησε αμέσως και υπενθύμισε στον Alaafin Atiba ότι σύμφωνα με την παράδοση, τη στιγμή που το κάνει ο Atiba, ο γιος του Adelu πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα. Άλλα δικαιώματα προσπάθησαν να πείσουν τον Κουρούνμι, αλλά ήταν ανένδοτος. Όταν δεν μπόρεσε να τους πείσει, έφυγε θυμωμένος και κατευθύνθηκε προς το Ijaiye.
Οι άλλοι βασιλιάδες και αρχηγοί πήγαν σπίτι στους ανθρώπους τους για να τους ενημερώσουν για τις τελευταίες εξελίξεις. Όταν ο Balogun Ibikunle του Ibadan είπε στους αρχηγούς του τα νέα, ένας από τους αρχηγούς Basorun Ogunmola ανέλαβε το θέμα και πρότεινε να ξεκινήσουν πόλεμο εναντίον του Kurunmi.
Ο Kurunmi είχε συλλάβει κάποτε τον Ogunmola που είχε μια μυστική σχέση με τη σύζυγό του. Τον αιχμαλώτισε, τον έδεσε σε παλούκι σαν κατσίκα και τον τάισε στάχτη για φαγητό. Ως μορφή εκδίκησης, ο Ogunmola πρότεινε πόλεμο εναντίον του Kurunmi.
Ο Alaafin Atiba έστειλε απεσταλμένους στο Kurunmi για να αλλάξει γνώμη, αλλά παρέμεινε ανένδοτος, και όταν ο Alaafin Atiba είδε ότι δεν θα άλλαζε γνώμη, έστειλε δύο μπολ calabash στο Kurunmi. Ένα από τα calabashes περιείχε ένα ομοίωμα ενός ζευγαριού διδύμων (σύμβολο της ειρήνης Yoruba), ενώ το άλλο calabash περιείχε μπαρούτι (σύμβολο του πολέμου Yoruba).
Ο Kurunmi επέλεξε αμέσως τον πόλεμο και έστειλε τους απεσταλμένους πίσω στην Atiba. Αμέσως, ο Kurunmi κάλεσε τον αρχιπολεμιστή του Balogun Ogunkoroju και του είπε να προετοιμαστεί για πόλεμο.
Ως μέρος των προετοιμασιών για πόλεμο, ο Kurunmi συμβουλεύτηκε το μαντείο και η μάντισσα τον προειδοποίησε να μην πάει σε πόλεμο με τον Ibadan επειδή θα χάσει τον πόλεμο. Ο Kurunmi δεν επρόκειτο να έχει τίποτα από αυτά, και ενοχλούσε το μαντείο για να του πει τι να κάνει για να κερδίσει τον πόλεμο.
Το μαντείο είπε τότε στον Kurunmi ότι για να μην χάσει τον πόλεμο, δεν πρέπει να διασχίσει τον ποταμό Ose, που ήταν το όριο μεταξύ Ijaiye και Ibadan. Ο Kurunmi συμφώνησε και προχώρησε στο σχέδιο για τον πόλεμο εναντίον του Ibadan.
Ενώ ο Kurunmi έκανε προετοιμασίες, οι πολεμιστές του Ibadan, με επικεφαλής τον Ogunmola πήγαν να συναντήσουν τους ανθρώπους της Ęgba που λέγεται ότι κατέχουν πολύ ισχυρά φυλαχτά.
Οι άνθρωποι του Ęgba ετοίμασαν τότε ένα ισχυρό φυλαχτό που ονομάζεται Eedi (ένα φυλαχτό που κάνει κάποιον ή μια ομάδα ανθρώπων να αγνοούν τις προειδοποιήσεις ή να τολμήσουν κάτι που θα τους βλάψει). Το Eedi τοποθετήθηκε στον ποταμό Ose έτσι ώστε οι πολεμιστές Ijaiye να μπουν στον πειρασμό να διασχίσουν τον ποταμό.
Όταν ήρθε ο πόλεμος, ο Kurunmi έστειλε τους πέντε γιους του στον πόλεμο για να πολεμήσουν τον λαό του Ibadan. Κατά τη διάρκεια της αντιμέτωπης, οι πολεμιστές Ijaiye νίκησαν ηχηρά τους πολεμιστές του Ιμπαντάν και οι υπόλοιποι πολεμιστές του Ιμπαντάν έφυγαν πίσω, διασχίζοντας τον ποταμό Ose.
Δυστυχώς για τον Kurunmi, οι πολεμιστές του έπεσαν στην ισχύ των Eedi, και διέσχισαν τον ποταμό Ose, πιστεύοντας ότι είχαν ορμή και ότι μπορούσαν να κυνηγήσουν τους στρατιώτες του Ibadan μακριά.
Αμέσως διέσχισαν το ποτάμι, τα φυλαχτά τους τους απογοήτευσαν, και σκοτώθηκαν κατά χιλιάδες από τους πολεμιστές του Ιμπαντάν που τους είχαν στήσει παγίδα. Ο Kurunmi υπέστη βαριές απώλειες και έχασε και τους πέντε γιους του στον πόλεμο.
Ο Basorun Ogunmola τον χλεύασε και του έστειλε μήνυμα ότι ερχόταν για το κεφάλι του. Στο άκουσμα της είδησης του θανάτου της κόρης του και των ανδρών του, ο Kurunmi έγινε πολύ συντετριμμένος και αυτοκτονικός, αλλά ενώ θρηνεί, κράτησε την πεποίθησή του ότι η παράδοση παραμένει παράδοση και ότι δεν μετανιώνει που στέκεται σταθερός μπροστά στη διαφθορά.
Ο Kurunmi αυτοκτόνησε παίρνοντας δηλητήριο, και τον πέταξαν στον ποταμό Ose σύμφωνα με τις επιθυμίες του ώστε ο Basorun Ogunmola να μην έχει την πολυτέλεια να κόψει το κεφάλι του και να το κρεμάσει από ντροπή.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *