Η θέση της γυναίκας στην Πλατωνική κοινωνία. και η δικαίωση του μεγάλου Σοφού από τις σύγχρονες γυναίκες.



Eri Μανιάτη-απόφοιτη της Φιλοσοφικής. --   

 Από τiς διδαχές των σοφών που με την φιλοσοφική-λογική σκέψη και το έργο τους καθόρισαν την παγκόσμια ιστορία του πολιτισμού και επέδρασαν στην διαμόρφωσή των εξελίξεων χιλιάδες χρόνια μετά την εποχή τους, ξεχωρίζει περισσότερο ως ο ποιό σημαντικός ανάμεσα σε όλους ο Πλάτωνας.


Στο έργο του συναντάμε τις ηθικές-φιλοσοφικές του διδασκαλίες για την ζωή, τον άνθρωπο, την ηθική, την γεναιότητα, την τιμιότητα και την ισότητα των δυο φύλων κλπ . 


Ο Πλάτωνας δίνει θέσεις στις γυναίκες μέσα από την Πολιτεία,  οι οποίες είναι ισάξιες με αυτές των ανδρών. Δίδαξε ότι οι γυναίκες είναι σε θέση να κυβερνήσουν εξίσου καλά με τους άνδρες, επειδή η σωφροσύνη, η λογική, η ανδρεία, η αρετή δεν είναι θέμα φύλου, αλλά ψυχής, εκπαίδευσης-ηθικής και μόρφωσης. 


Ενδεικτικά αναφέρει ότι μία πολιτεία που δεν δίνει παιδεία στις γυναίκες της, ομοιάζει με τον άνθρωπο που δεν εξασκεί και δεν γυμνάζει παρά μονάχα το δεξί του χέρι. Το Πλατωνικό εκπαιδευτικό ιδεώδες στηρίζεται στην ισότιμη εκπαίδευση και στην πνευματική κατάρτιση των ατόμων αλλά και την ηθική διάπλασή τους, η οποία διαμορφώνεται από το ιδεώδες της ανδρείας, της τιμής, του σεβασμού και αφοσίωσης στην πατρίδα, και την υπακοή στους νόμους. 


Τότε μόνο η Πολιτεία λειτουργεί ως αρωγός της κοινωνικής ευδαιμονίας ενώ οι άνθρωποι δεν πέφτουν θύματα της κακοδαιμονίας ένεκα της αμάθειας τους. Βασικοί στόχοι στο Πλατωνικό-εκπαιδευτικό σύστημα είναι η ύπαρξη δημόσιας εκπαίδευσης. Η κοινή εκπαίδευση για άνδρες και γυναίκες, με σκοπό την ισότητα των δύο φύλων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, η διαμόρφωση ακμαίου πνεύματος αλλά και σώματος, η ηθική αναγέννηση των Ελλήνων ενισχύοντας μέσα του τις αρετές της δικαιοσύνης, δηλαδή τη σοφία, την ανδρεία και τη σωφροσύνη, καθώς και η απομάκρυνση από κάθε είδους μονομέρεια.


Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν άνθρωποι οι οποίοι ζούσαν το παρόν κόσμου, του εδώ και του τώρα. Απολάμβαναν τις ηδονές της ζωής και του έρωτα.  Οι ανθρώπινες κοινωνίες δεν ήταν εξ αρχής δομημένες με βάση την υπεροχή του άνδρα και την πατριαρχική κληρονομική διαδοχή. 


Είναι η περίοδος που οι άνθρωποι αγνοούν τον αναπαραγωγικό ρόλο του άνδρα, που δεν υπάρχει αιτιακή σύνδεση ανάμεσα στην σεξουαλική επαφή και τη γέννηση του παιδιού. Στις κοινωνίες του Πλάτωωνα αυτές επικρατεί το καθεστώς του ελεύθερου σεξ. Η γυναίκα έρχεται σε σεξουαλική επαφή με πολλούς άνδρες και τα παιδιά που γεννιούνται ξέρουν πολύ καλά ότι από μια μητέρα γεννήθηκαν, αγνοούν όμως τον πατέρα. 


Για αυτό και ο προσδιορισμός της διαδοχής είναι μητρογραμμικός. Την θεωρία αυτή ανέπτυξε πρώτος ο Πλατωνας στην Πολιτεία. Σημαντικό ρόλο στην φιλοσοφία του Πλάτωνα αποτελεί η έννοια της κοινοκτημοσύνης. Ο μεγαλύτερος φιλόσοφος όλων των εποχών επεκτείνει την έννοια της κοινοκτημοσύνης σε σχέση με το οικογενειακό δiκαιο. Ο Πλάτωνας αναφέρει ότι οι δεν πρέπει οι Έλληνες να έχουν προσωπική ατομική ιδιοκτησία και οικογένεια. 


Κατά τον φιλόσοφο όσοι εκπαιδεύονται για να προστατεύουν την πόλη-κράτος, κάποιοι από τους οποίους θα κληθούν αργότερα να κυβερνήσουν. Για αυτό δεν επιτρέπετε να έχουν περιουσιακά στοιχεία ούτε να δημιουργούν οικογένειες με τον παραδοσιακό τρόπο. Όλοι οι Έλληνες είναι υποχρεωμένοι να τρώνε και να ζούνε μαζί όπως ζούνε οι στρατιώτες σε ένα στρατόπεδο, ενώ για την ανατροφή των παιδιών τους θα φροντίζουν δημόσια ιδρύματα.


Η κοινή αυτή ζωή όπως και η κοινή κατοχή και χρήση των υλικών αγαθών συνιστά ένα βασικό στοιχείο για την ανάπτυξη και την διατήρηση της κοινωνικής-εθνικής συνοχής και γενικότερα της αλληλεγγύης στα πλαίσια της ευνομούμενης πολιτείας. Αντίθετα η ατομική ιδιοκτησία δημιουργεί ανισότητες και αντιθέσεις που καταστρατηγούν την δικαιοσύνη και την επιβίωση. 


Οι σκέψεις του φιλοσόφου είναι καινοτόμες και φυσικά πολύ πιο μπροστά από τη εποχή του.


Η ΕΠΕΛΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑ ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑΣ

Εμείς οι σύγχρονες γυναίκες δικαιώσαμε τον μεγαλό Έλληνα Φιλόσοφο, καθώς κυριαρχίσαμε χωρίς καμία δυσκολία. Η μόνη σωτηρία για τον πλανήτη, είναι οι δυναμικές γυναίκες, και η επέλαση της νέας παγκόσμιας μητριαρχίας. Η νέα μητριαρχία ως μια αδιαμφισβήτητη κοινωνική πραγματικότητα, ήρθε με την σειρά του, να την τεκμηριώσει μεταξύ άλλων και το βιβλίο "Women Αfter Αll – Sex, Evolution, and the End of Male Supremacy" (εκδόσεις Norton) του Αμερικανό καθηγητή Ανθρωπολογίας Μέλβιν Κόνερ, από το Πανεπιστήμιο του Εμορι στην Ατλάντα των ΗΠΑ. Εκεί αναφέρει ότι η «Wall Street Journal», είναι η πρώτη που συνδυάζει ταυτόχρονα την φεμινιστική θεωρία και τα δικαιώματα των γυναικών, με την εξελικτική βιολογία. 




Ο κ. Κόνερ δεν αρκείται στο να μιλήσει με βιολογικούς όρους για την κατάρρευση της αρρενωπότητας, όπως έκανε προ ετών ο Βρετανός γενετιστής Στιβ Τζόουνς, διαβόητος για την περισυλλογή ατράνταχτων βιολογικών αποδείξεων για την ελεύθερη πτώση του ανδρικού χρωμοσώματος Υ. 




Ο Αμερικανός ανθρωπολόγος αντιθέτως απέδειξε ότι οι δυναμικές γυναίκες, είμαστε ανώτερες από τους άνδρες σε όλα σχεδόν, τα καίρια πεδία, και ότι αυτή η ανωτερότητα γίνεται επιτέλους αντιληπτή στις σύγχρονες κοινωνίες.





Για να στηρίξει την επιχειρηματολογία του ο Κόνερ μετέρχεται επιστημονικά μέσα, από την εξελικτική βιολογία, την ηθολογία, τη νευροβιολογία και την εμβρυολογία, μέχρι την ανθρωπολογία και την ιστορία, χωρίς βέβαια να λείπουν και οι εκτενείς αναφορές στον ρόλο μας στην οικονομία και την πολιτική. 




Στο «Women Αfter Αll» άρχει, μεταξύ άλλων, η υπενθύμιση ότι οι άνδρες είναι οι βασικοί υπαίτιοι για τους πολέμους, την κατάχρηση ναρκωτικών ουσιών και τη σεξουαλική παραβατικότητα παγκοσμίως. Επίσης, γίνεται σαφές ότι η ζωή στον πλανήτη δεν απειλείται από τα δάκρυα των γυναικών και ότι αν εξαλείφαμε την βία που ασκείται από τους "άνδρες", θα εiχαμε εναν τέλειο κόσμο. 




Σημειωτέον ότι από τις 80 μαζικές δολοφονίες με τη χρήση όπλου που έλαβαν χώρα στις ΗΠΑ μεταξύ 1984 και 2014, οι 78 διαπράχθηκαν από άνδρες. Ο Κόνερ αναφερει : «Στην ανωτερότητα των γυναικών ως προς την ικανότητα ορθής εκτίμησης γεγονότων και καταστάσεων προστίθενται η φερεγγυότητα, η αξιοπιστία και η εντιμότητά τους, η ικανότητά τους για αγαστή συνεργασία στη δουλειά και στο παιχνίδι, η σχετική ελευθερία τους από τις διασπαστικές για την προσοχή σεξουαλικές παρορμήσεις και τα χαμηλότερα επίπεδα προκατάληψης, θρησκοληψίας και βίας που τις καθιστούν βιολογικά ανώτερες.




Εμείς οι γυναίκες ζούμε περισσότερο, έχουμε χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας σε όλες τις ηλικίες, είμαστε πιο ανθεκτικές απέναντι στις περισσότερες ασθένειες και έχουμε πολύ λιγότερες πιθανότητες να εκδηλώσουμε εγκεφαλικές διαταραχές που οδηγούν σε αντικανονική, ακόμη και σε επιθετική, συμπεριφορά. 




Βέβαια το πλέον θεμελιώδες, είναι ότι είμαστε ικανές να φέρουμε στον κόσμο νέα ζωή μέσα από το ίδιο μας το σώμα, ένα στρεσογόνο και δαπανηρό με βιολογικούς όρους καθήκον, στο οποίο οι άνδρες συνεισφέρουν κυριολεκτικά ελάχιστα με την βιολογική συμβολή, η οποία στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον είναι πιθανό να καταργηθεί παντελώς. 




Ακόμη και τα τρωτά για τον μεταφεμινισμό σημεία μετατρέπονται τώρα σε θηλυκά assets. Σήμερα, ακόμη και οι ισχυρές, οι ανερυθρίαστα power hungry γυναίκες της Σίλικον Βάλεϊ, του Χόλιγουντ, του Λευκού Οίκου, του Ελληνικού Κοινοβουλίου κλπ. δεν διστάζουν να προβάλουν αλλά και να εξαργυρώσουν επικοινωνιακά την ευθραυστότητα τους. Για να αποδείξουν στην συνέχεια ότι είναι «natural born survivors» (γεννημένες να επιζούν). Η νέα μητριαρχία είναι τελικά η λύση για την σωτηρiα του πλανήτη. 




Όχι για να καταργηθεί δια παντός το ασθενές-θηλυπρεπές ανδρικο χρωμόσωμα Υ, αλλά για να διασωθεί. Ακόμη και στο προαναφερθέν «Women Αfter Αll», ο δόκτωρ Κόνερ δεν προαναγγέλλει ούτε ευαγγελίζεται το τέλος των ανδρών. 




Όμως θεωρεί ότι, βελτιώνοντας την θέση των γυναικών, ο κόσμος θα γίνει πιο βιώσιμος και για τους ίδιους τους "άνδρες" που θα σταματήσουν και αυτοί να υφίστανται την καταδυνάστευση από το δικό τους φύλο.




Ο Αμερικανός ανθρωπολόγος ατενίζει το μέλλον με ελπίδα: «Καθώς οι γυναίκες κερδίζουν σε επιρροή», υπογραμμίζει, «ο κόσμος θα γίνει πολύ πιο δημοκρατικός, πολύ πιο κοινωνικά συμπονετικός, με ίσες ευκαιρίες, με λιγότερες διακρίσεις, λιγότερο σεξουαλικά ελευθεριάζων και λιγότερο πορνογραφικός».




Δεν υπάρχουν σχόλια :