Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ.





Eri Μανιάτη-απόφοιτη δασκάλα (Mpress). – 

 Απο τς διδαχές των σοφών που με την φιλοσοφική-λογική σκέψη και το έργο τους καθόρισαν την παγκόσμια ιστορία του πολιτισμού και επέδρασαν στην διαμόρφωσή των εξελίξεων χιλιάδες χρόνια μετά την εποχή τους, ξεχωρίζει περισσότερο ως ο ποιο σημαντικός ανάμεσα σε όλους ο Πλάτωνας.

Στο έργο του συναντάμε τις ηθικές-φιλοσοφικές του διδασκαλίες για την ζωή, τον άνθρωπο, την ηθική, την γεναιότητα, την τιμιότητα και την ισότητα των δυο φύλων κλπ . 

Ο Πλάτωνας δίνει μέσα από την Πολιτεία, στις γυναίκες θέσεις που είναι ισάξιες με αυτές των ανδρων. Διίδαξε ότι οι γυναίκες είναι σε θέση να κυβερνήσουν εξίσου καλά με τους άνδρες, επειδή η σωφροσύνη, η λογική, η ανδρεία, η αρετή δεν είναι θέμα φύλου, αλλά ψυχής, εκπαίδευσης-ηθικής και μόρφωσης. 

Ενδεικτικά αναφέρει ότι μία πολιτεία που δεν δίνει παιδεία στις γυναίκες της, ομοιάζει με τον άνθρωπο που δεν εξασκεί και δεν γυμνάζει παρά μονάχα το δεξί του χέρι. Το Πλατωνικό εκπαιδευτικό ιδεώδες στηρίζεται στην ισότιμη εκπαίδευση και στην πνευματική κατάρτιση των ατόμων αλλά και την ηθική διάπλασή τους, η οποία διαμορφώνεται από το ιδεώδες της ανδρείας, της τιμής, του σεβασμού και αφοσίωσης στην πατρίδα, και την υπακοή στους νόμους. 

Τότε μόνο η Πολιτεία λειτουργεί ως αρωγός της κοινωνικής ευδαιμονίας ενώ οι άνθρωποι δεν πέφτουν θύματα της κακοδαιμονίας ένεκα της αμάθειας τους. Βασικοί στόχοι στο Πλατωνικό-εκπαιδευτικό σύστημα είναι η ύπαρξη δημόσιας εκπαίδευσης. Η κοινή εκπαίδευση για άνδρες και γυναίκες, με σκοπο την ισότητα των δύο φύλων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, η διαμόρφωση ακμαίου πνεύματος αλλά και σώματος, η ηθική αναγέννηση των Ελλήνων ενισχύοντας μέσα του τις αρετές της δικαιοσύνης, δηλαδή τη σοφία, την ανδρεία και τη σωφροσύνη, καθώς και η απομάκρυνση από κάθε είδους μονομέρεια.

Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν άνθρωποι οι οποίοι ζούσαν το παρόν κόσμου, του εδώ και του τώρα. Απολάμβαναν τις ηδονές της ζωής και του έρωτα.  Οι ανθρώπινες κοινωνίες δεν ήταν εξ αρχής δομημένες με βάση την υπεροχή του άνδρα και την πατριαρχική κληρονομική διαδοχή. 

Είναι η περίοδος που οι άνθρωποι αγνοούν τον αναπαραγωγικό ρόλο του άνδρα, που δεν υπάρχει αιτιακή σύνδεση ανάμεσα στην σεξουαλική επαφή και τη γέννηση του παιδιού. Στις κοινωνίες του Πλάτωωνα αυτές επικρατεί το καθεστώς του ελεύθερου σεξ. Η γυναίκα έρχεται σε σεξουαλική επαφή με πολλούς άνδρες και τα παιδιά που γεννιούνται ξέρουν πολύ καλά ότι από μια μητέρα γεννήθηκαν, αγνοούν όμως τον πατέρα. 

Για αυτό και ο προσδιορισμός της διαδοχής είναι μητρογραμμικός. Την θεωρία αυτή ανέπτυξε πρώτος ο Πλατωνας στην Πολιτεία. Σημαντικό ρόλο στην φιλοσοφία του Πλάτωνα αποτελεί η έννοια της κοινοκτημοσύνης. Ο μεγαλύτερος φιλόσοφος όλων των εποχών επεκτείνει την έννοια της κοινοκτημοσύνης σε σχέση με το οικογενειακό δiκαιο. Ο Πλάτωνας αναφέρει ότι οι δεν πρέπει οι Έλληνες να έχουν προσωπική ατομική ιδιοκτησία και οικογένεια. 

Κατά τον φιλόσοφο όσοι εκπαιδεύονται για να προστατεύουν την πόλη-κράτος, κάποιοι από τους οποίους θα κληθούν αργότερα να κυβερνήσουν. Για αυτό δεν επιτρέπετε να έχουν περιουσιακά στοιχεία ούτε να δημιουργούν οικογένειες με τον παραδοσιακό τρόπο. Όλοι οι Έλληνες είναι υποχρεωμένοι να τρώνε και να ζούνε μαζί όπως ζούνε οι στρατιώτες σε ένα στρατόπεδο, ενώ για την ανατροφή των παιδιών τους θα φροντίζουν δημόσια ιδρύματα.

Η κοινή αυτή ζωή όπως και η κοινή κατοχή και χρήση των υλικών αγαθών συνιστά ένα βασικό στοιχείο για την ανάπτυξη και την διατήρηση της κοινωνικής-εθνικής συνοχής και γενικότερα της αλληλεγγύης στα πλαίσια της ευνομούμενης πολιτείας. Αντίθετα η ατομική ιδιοκτησία δημιουργεί ανισότητες και αντιθέσεις που καταστρατηγούν την δικαιοσύνη και την επιβίωση. 

Οι σκέψεις του φιλοσόφου είναι καινοτόμες και φυσικά πολύ πιο μπροστά από τη εποχή του.

Eri Μανιάτη-απόφοιτη δασκάλα (Mpress).

loading...