Translate the article and read it to your Language

Αυτό πάλι που να το πείς








Κι ενώ ο μαύρος χορός της πανδημίας καλά κρατεί, η κ.Μενδώνη ετοίμασε νομοσχέδιο σχετικό με τον Δανεισμό Αρχαιοτήτων σε ξένα Μουσεία και Ιδρύματα, και το κατέθεσε προς ψήφιση στη Βουλή. Διαβάζω όσα καταγγέλλει ο Νικος Φιλης και φρίττω. Απεριόριστος χρόνος δανεισμού, οικονομική αφαίμαξη των δικών μας Μουσείων , πολιτιστική ερήμωση των νεότερων γενεών που για 50+ χρόνια δεν θα βλέπουν τους θησαυρούς του τόπου τους. Η καταγγελία είναι πολύ σοβαρή για να την προσπεράσουμε και να την αποδώσουμε ελαφρά τη καρδία σε αντιπολιτευτικό οίστρο. Αντιγράφω από το tvxs
«Νόμος που έφερε το υπουργείο Πολιτισμού στη Βουλή προβλέπει την εξαγωγή από τη χώρα μας αντικειμένων και έργων τέχνης από μουσεία για… ένα αιώνα! Αν και φαίνεται τόσο απίστευτο που πολλοί θα νομίζουν ότι είναι "fake news, είναι εντούτοις πέρα για πέρα αληθινό! (βλ. τροποποίηση της παρ. 12 του άρθρου 45 του ν. 3028/2002). Αυτό που επιχειρούν, ας το ονομάσουν καλύτερα "εκπατρισμό" και όχι προσωρινή έκθεση των πολύτιμων μουσειακών αντικειμένων στο εξωτερικό!» σημειώνει ο Νίκος Φίλης και συνεχίζει:
Να εξηγήσω τις διαστάσεις της νομοθέτησής τους: με το ισχύον νομικό πλαίσιο, ένα αντικείμενο μπορεί να μεταφερθεί από μουσείο της Ελλάδας σε μουσείο του εξωτερικού για 5 έτη (+ 5 με νέα απόφαση), αν και συνήθως ο δανεισμός διαρκεί πολύ λιγότερο και βέβαια γίνεται με αμοιβαιότητα, δηλ. ανάλογα εκθέματα του εξωτερικού πλουτίζουν προσωρινά εκθέσεις στην Ελλάδα. Και πράγματι, αυτές οι ανταλλαγές αποτελούν θεμέλιο της διεθνούς λειτουργίας των μουσείων, προς όφελος και της χώρας που δανείζει και βέβαια του κοινού διεθνώς.
Στο νόμο της κας Μενδώνη, όπως παρουσιάστηκε αρχικώς στη διαβούλευση προβλεπόταν η αύξηση της διάρκειας «εξαγωγής» του αντικειμένου ή, πλέον, ολόκληρου μνημείου (!) για 10 + 10 έτη. Ήδη, αυτά τα 20 έτη συνιστούν μια αδικαιολόγητα μακρά περίοδο απουσίας του αντικειμένου από την Ελλάδα.
Ακολούθως, η κυβέρνηση κατέθεσε το νόμο στη Βουλή με το άρθρο να προβλέπει… 50 + 50 έτη για να το μετατρέψει σήμερα μέσα σε κατακραυγή σε 25 + 25! Ανεβοκατεβάζουν τις δεκαετίες σαν να τρώνε στραγάλια! Και μάλιστα, η εξαγωγή προβλέπεται πλέον όχι μόνο προς ξένα μουσεία, αλλά και σε «παρεμφερείς χώρους» ό,τι κι αν σημαίνει αυτό για την αξιοπιστία των φορέων που θα υποδέχονται και θα φυλάσσουν τα μνημεία μας για τόσο μακρύ χρονικό διάστημα.
Οι αρχαιότητες, τα αντικείμενα που κοσμούν τα μουσεία μας, δεν είναι για χάρισμα. Γιατί 50 ή 100 χρόνια εκτός Ελλάδας, στην πράξη αυτό σημαίνει. Όχι μια, αλλά δυο και τρεις γενιές Ελλήνων θα στερηθούν τον πλούτο της χώρας και δεν θα έχουν τη δυνατότητα να τον αντικρίσουν «ζωντανό».
Τεράστια όμως θα είναι και η οικονομική επίπτωση: τα μουσεία και τα μνημεία μας είναι από τους πιο βασικούς πόλους έλξης τουριστών. Είμαστε στα σοβαρά πρόθυμοι να κάνουμε άλλες χώρες και άλλα μουσεία στο εξωτερικό μόνιμους πόλους έλξης, υποσκάπτοντας τον τουρισμό στη χώρα μας;».
Εδω και το link https://tvxs.gr/.../filis-gia-nomosxedio-ypoyrgeioy...
Δεν είναι λοιπόν μόνο το ξήλωμα των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, η καταστροφή του Βυζαντινού παρελθόντος που βάναυσα πλήττει το ιστορικό κάδρο της Θεσσαλονίκης, δεν είναι η τσιμεντόστρωση της Ακρόπολης, είναι και τα δανεικά κι αγύριστα που θα εγκλωβίσουν τα αρχαία στις ξένες προθηκες και κανείς δεν θα μπορεί να εγγυηθεί την επιστροφή τους.
Τελικά ποιοι είναι οι πατριώτες;
Ποια είναι η θέση των αρχαιολόγων, των διευθυντών των Μουσείων μας, των τμημάτων Ιστορίας-Αρχαιολογίας των Πανεπιστημίων μας και τέλος των σκεπτόμενων πολιτών αυτής της χώρας που αγωνιούν για τους θησαυρούς της;
Στη φωτ. αγαλματίδιο από τερρακότα που αναπαριστά μητέρα με το βρέφος στην αγκαλιά της. Βρέθηκε σε τάφο, στην Εγκωμη της Κύπρου , χρονολογείται ανάμεσα στα 1450-1200π.Χ.Σήμερα εκτίθεται μόνιμα στο Βρετανικό Μουσείο.
//www.britishmuseum.org/col.../object/G_1897-0401-1087
Απο τη φιλη Athina Papanikolaou.



Δεν υπάρχουν σχόλια :