Πάπας Φραγκίσκος: Οι Ορθόδοξοι έχουν πολύτιμο ρόλο για την Ευρώπη, όλοι έχουμε τις ίδιες ιδρυτικές αξίες

-Τι είπε για μετανάστες, ΕΕ, εθνική ταυτότητα, πολιτικούς

Του Μανώλη Κείου


«O απομονωτισμός και ο λαϊκισμός οδηγούν σε πόλεμο» σύμφωνα με τον Πάπα Φραγκίσκο που για ακόμη μια φορά μας έδειξε πόσο…προοδευτικός είναι!

Την στιγμή που η Ιταλία μαστίζεται από πολιτική κρίση και τα ποσοστά του Σαλβίνι γιγαντώνονται ο ποντίφικας έστειλε τα δικά του μηνύματα…

Σε συνέντευξή του στον κ. Domenico Agasso για την ιταλική ημερήσια εφημερίδα La Stampa-Vatican Insider, ο Πάπας  λέει ότι η Ευρώπη πρέπει να σεβαστεί την ταυτότητα των λαών χωρίς να κλείσει η ίδια. Αναφέρθηκε σε διάφορα ζητήματα όπως η πολιτική, οι μετανάστες, η Σύνοδος του Αμαζονίου που θα πραγματοποιηθεί τον προσεχή Οκτώβριο, το περιβάλλον καθώς και η αποστολή της Εκκλησίας.

Η Ευρώπη πρέπει να σωθεί επειδή είναι μια κληρονομιά που «δεν μπορεί και δεν πρέπει να διαλύεται», λέει ο Πάπας. Ο διάλογος και η ακρόαση, «ξεκινώντας από την ταυτότητα του ατόμου» και από ανθρώπινες και χριστιανικές αξίες, είναι το αντίδοτο κατά του «κυριαρχισμού» και του λαϊκισμού, και είναι επίσης η κινητήρια δύναμη της «διαδικασίας επανέναρξης» που δεν τελειώνει ποτέ.


Ο Πάπας είπε ότι ελπίζει ότι η Ευρώπη θα συνεχίσει να είναι το όνειρο των ιδρυτών της. Είναι ένα όραμα που έγινε πραγματικότητα εφαρμόζοντας την ιστορική, πολιτιστική και γεωγραφική ενότητα που χαρακτηρίζει την ήπειρο.

Παρά τα «προβλήματα διοίκησης και τις εσωτερικές διαφωνίες» της Ευρώπης, ο Πάπας δήλωσε ότι είναι αισιόδοξος για το διορισμό της Ursula von der Leyen ως Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δηλώνει ευτυχής  «επειδή μια γυναίκα μπορεί να είναι το σωστό άτομο για να αναβιώσει τη δύναμη των ιδρυτών.» «Οι γυναίκες», είπε, «ξέρουν πώς να φέρνουν τους ανθρώπους μαζί και να ενωθούν».

Σύμφωνα με τον Πάπα, η κύρια πρόκληση για την επανέναρξη της Ευρώπης προέρχεται από το διάλογο. «Στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να μιλάμε ο ένας στον άλλο, να αντιμετωπίζουμε ο ένας τον άλλον, να γνωρίζουμε ο ένας τον άλλον», δήλωσε ο Πάπας, εξηγώντας πώς ο «πνευματικός μηχανισμός» πίσω από κάθε λογική πρέπει να είναι «πρώτα η Ευρώπη, μετά ο καθένας μας».

Για να γίνει αυτό, είπε: «Πρέπει επίσης να ακούσουμε», ενώ πολύ συχνά βλέπουμε μόνο «συμβιβαστικούς μονολόγους». Το σημείο εκκίνησης και επανεκκίνησης, εξήγησε, είναι οι ανθρώπινες αξίες του ατόμου. Είναι ιστορικό γεγονός ότι η Ευρώπη έχει ανθρώπινες και χριστιανικές ρίζες. «Και όταν το λέω αυτό,» είπε ο Πάπας, «δεν χωρίζω καθολικούς, ορθόδοξους και προτεστάντες, οι Ορθόδοξοι έχουν πολύτιμο ρόλο για την Ευρώπη, όλοι έχουμε τις ίδιες ιδρυτικές αξίες».

Ο Πάπας εξήγησε ότι ο καθένας μας είναι σημαντικός, κανείς δεν είναι δευτερεύων. Ως εκ τούτου σε κάθε διάλογο, «πρέπει να ξεκινήσουμε από τη δική μας ταυτότητα». Δίνει ένα παράδειγμα: «Δεν μπορώ να κάνω οικουμενισμό αν δεν ξεκινήσω από την ύπαρξή μου ως καθολικός και ο άλλος που κάνει οικουμενισμό μαζί μου πρέπει να το κάνει ως προτεστάντης, ορθόδοξος κλπ … Η δική μας ταυτότητα δεν είναι διαπραγματεύσιμη. Ενσωματώνεται. «

Ο Πάπας είπε ότι το πρόβλημα με τις υπερβολές είναι ότι απομονώσαμε τον εαυτό μας χωρίς να ανοιχτούμε. Η ταυτότητα, είπε, είναι πολιτιστικός, εθνικός, ιστορικός και καλλιτεχνικός πλούτος, και κάθε χώρα έχει τη δική της, αλλά πρέπει να ενσωματωθεί στο διάλογο. Είναι πολύ σημαντικό, ενώ ξεκινάμε από την ταυτότητά μας, πρέπει να ανοίξουμε τον διάλογο για να λάβουμε κάτι μεγαλύτερο από την ταυτότητα των άλλων.

«Ποτέ δεν ξεχνάμε», είπε ο Πάπας, ότι «το σύνολο είναι μεγαλύτερο από τα μέρη». Η παγκοσμιοποίηση και η ενότητα δεν πρέπει να θεωρείται ως σφαίρα, αλλά ως πολυεδρικό σχήμα: κάθε λαός διατηρεί την ταυτότητά του ενωμένη με άλλους ».

Ο Πάπας εξέφρασε την ανησυχία του για το τι θεωρεί ως «κυριαρχία» την οποία περιγράφει ως στάση απομόνωσης. Είπε ότι ανησυχεί για τις ομιλίες που μοιάζουν με εκείνες του Χίτλερ το 1934 που μιλάνε για «Εμείς πρώτα … εμείς … εμείς …»

Ενώ η «κυριαρχία» περιλαμβάνει το κλείσιμο κάποιου στον εαυτό του, η εθνική κυριαρχία δεν είναι, εξηγεί ο Πάπας. Οι σχέσεις με άλλες χώρες, με την Ευρωπαϊκή Κοινότητα, πρέπει επίσης να προστατευθούν και να προωθηθούν.

Ο «κυριαρχία» είναι μια υπερβολή που πάντα τελειώνει άσχημα: «οδηγεί σε πολέμους», είπε ο Πάπας. Ο λαϊκισμός, εξηγεί, είναι ένας τρόπος επιβολής μιας στάσης που οδηγεί σε «κυριαρχία» και δεν πρέπει να συγχέεται με την κουλτούρα του λαού που πρέπει να εκφραστεί. Η επιβολή του «καθεστώτος» σε «κυρίαρχο», είπε ο Πάπας, είναι κακή.

Σχετικά με το ζήτημα της μετανάστευσης, ο Πάπας τόνισε τις τέσσερις αρχές της υποδοχής, της συνοδείας, της προώθησης και της ολοκλήρωσης.

Τα πιο σημαντικά κριτήρια σε αυτό, είπε, είναι το δικαίωμα στη ζωή, το οποίο συνδέεται με τις συνθήκες πολέμου και πείνας στις χώρες από όπου φεύγουν οι άνθρωποι αυτοί, ιδίως από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Οι κυβερνήσεις και οι αρχές πρέπει να σκεφτούν πόσους μετανάστες μπορούν να λάβουν.

Ο Φραγκίσκος ζήτησε επίσης δημιουργικές λύσεις, όπως η πλήρωση της έλλειψης εργατικού δυναμικού στον αγροτικό τομέα. Ορισμένες χώρες έχουν μερικές άδειες πόλεις λόγω της δημογραφικής παρακμής. Οι κοινότητες των μεταναστών θα μπορούσαν να συμβάλουν στην αναζωογόνηση της οικονομίας αυτών των περιοχών.

Μιλώντας για τον πόλεμο, ο Πάπας Φραγκίσκος είπε: «Πρέπει να δεσμευτούμε και να αγωνιζόμαστε για ειρήνη». Η πείνα αφορά κυρίως την αφρικανική ήπειρο, η οποία, είπε, είναι θύμα μιας σκληρής κατάρας. Αντ ‘αυτού, είπε, μέρος της λύσης είναι να επενδύσουμε εκεί για να βοηθήσουμε στην επίλυση των προβλημάτων τους και έτσι να σταματήσουμε τις μεταναστευτικές ροές.

Όταν ερωτήθηκε για τη Σύνοδο του Αμαζονίου τον Οκτώβριο στο Βατικανό, ο Πάπας είπε: «είναι το παιδί του Laudato si». Διευκρίνισε ότι το «Laudato si» δεν είναι μια «πράσινη εγκύκλιος» αλλά μια «κοινωνική εγκύκλιος που βασίζεται στην πράσινη πραγματικότητα της επιμέλειας της δημιουργίας».

«Θα είναι η σύνοδος επείγουσας ανάγκης μας», είπε ο Πάπας, εκφράζοντας σοκ ότι κατά την Ημέρα της Γης, στις 29 Ιουλίου, ο άνθρωπος είχε ήδη εξαντλήσει όλους τους αναγεννητικούς πόρους για το τρέχον έτος. Αυτό, μαζί με το λιώσιμο των πάγων, τον κίνδυνο υπερχείλισης των ωκεανών, την αύξηση των πλαστικών απορριμμάτων στη θάλασσα, την αποψίλωση και άλλες κρίσιμες καταστάσεις, είπε, κάνουν τον πλανήτη να ζει σε μια κατάσταση παγκόσμιας έκτακτης ανάγκης.

Η Σύνοδος, ωστόσο, τονίζει ο Πάπας, δεν είναι συνάντηση επιστημόνων, πολιτικών ή κοινοβουλίου. «Συγκλήθηκε από την Εκκλησία και θα έχει μια ευαγγελιστική αποστολή και διάσταση. Θα είναι έργο κοινωνίας καθοδηγούμενο από το Άγιο Πνεύμα».

Ερωτηθείς για την πολιτική, ο Πάπας είπε: «η απειλή για τη ζωή των πληθυσμών και της επικράτειας προέρχεται από τα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα των κυρίαρχων τομέων της κοινωνίας». Συνεπώς, η πολιτική πρέπει να «εξαλείψει τις συνωμοσίες και τις φθορές της» … «Πρέπει να αναλάβει συγκεκριμένη ευθύνη, για παράδειγμα σχετικά με τα ανοιχτά ορυχεία, τα οποία δηλητηριάζουν το νερό και προκαλούν τόσες πολλές ασθένειες».

Τέλος ο ποντίφικας εξέφρασε την εμπιστοσύνη του στυος νέους και στα κινήματά τους για μια νέα στάση απέναντι στη φροντίδα της Δημιουργίας, όπως η Σουηδή  ακτιβίστρια Greta Thunberg, η οποία διεξάγει μια παγκόσμια διαδήλωση εναντίον της αλλαγής του κλίματος.

https://www.pentapostagma.gr
Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

1 σχόλιο :

  1. Αφού το βατικανό είναι κράτος και ο ίδιος αρχηγός του που αγαπά τους πρόσφυγες γιατί δεν περιμάζεψε μερικούς στα όρια του ? τι φοβάται ? μήπως την ανωμαλία που βασανίζει την ιεραρχία των αιρετικών του .Γιατί κύριε αιρεσιάρχη δεν εφαρμόζεις οικουμενισμό στο δικό σου φέουδο ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή


Loading...