Ευρωπαϊκό Ισλάμ: Είναι δυνατόν;

Αυτό που συνήθως αναφέρεται ως Ευρωπαϊκό Ισλάμ είναι μια ιδέα ότι οι μουσουλμάνοι στη Δύση θα αναπτύσσουν σταδιακά μια νέα ερμηνεία του Ισλάμ πιο συμβατή με τη νεωτερικότητα όσον αφορά σημαντικά ζητήματα όπως τα προβλήματα φύλου και άλλα ατομικά δικαιώματα.


Ακόμη και πολλοί από τους μουσουλμανικούς συλλόγους στη Μέση Ανατολή ισχυρίζονται ότι, λόγω των πολλών σοβαρών προβλημάτων των μουσουλμανικών κοινωνιών, μόνο ένα ευρωπαϊκό Ισλάμ μπορεί να είναι μια θεραπεία για την παγκόσμια μουσουλμανική κοινότητα. Μεγάλο μέρος του ενδο-ισλαμικού διαλόγου από τα τέλη του 19ου αιώνα αποτέλεσε συζήτηση για το ευρωπαϊκό Ισλάμ.

Αλλά είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε να γίνουμε μάρτυρες της γέννησης μιας ευρωπαϊκής ερμηνείας του Ισλάμ οποιαδήποτε στιγμή στο μέλλον;

Προς το παρόν, η ιδέα ενός ευρωπαϊκού Ισλάμ δεν είναι πιθανή δεδομένου ότι οι μουσουλμάνοι στην ήπειρο στρέφονται κατά κύριο λόγο στη διατήρηση και τη μετάδοση της θρησκευτικής ερμηνείας που είχαν φέρει από τις χώρες καταγωγής τους.

Η ιδέα ενός ευρωπαϊκού Ισλάμ είναι πέρα ​​από την πολιτιστική προσαρμογή. Είναι να αναπτυχθεί μια νέα ερμηνεία του Ισλάμ όσον αφορά το νόμο και τη θεολογία σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και την πνευματική πορεία. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι μουσουλμάνοι αλλάζουν ριζικά την παραδοσιακή κατανόησή τους για το Ισλάμ.


Ιστορικά, έχουν γίνει πολλές ερμηνείες του Ισλάμ. Για παράδειγμα, οι μη-Άραβες της Κεντρικής Ασίας ανέπτυξαν μια εναλλακτική παράδοση Hanafi-Maturidi που είναι ουσιαστικά διαφορετική από την ερμηνεία Ash’ari που αντικατοπτρίζει τον αραβικό πολιτισμό. Το Ευρωπαϊκό Ισλάμ αναμένεται να είναι μια τέτοια διαφοροποίηση, μια καινοφανής ιδέα του Ισλάμ, προσαρμοσμένη στον ευρωπαϊκό πολιτισμό.

Αλλά οι μουσουλμάνοι στην Ευρώπη ενδιαφέρονται περισσότερο να μεταδώσουν και να προστατεύσουν τη δική τους ερμηνεία του Ισλάμ. Αυτό δημιουργεί δύο αλληλένδετες επιπλοκές. Πρώτον, η ερμηνεία του Ισλάμ που έφεραν από διάφορες χώρες της Μέσης Ανατολής δεν έχει καμία πιθανότητα επιτυχίας στην Ευρώπη. Δεύτερον και ακόμη χειρότερο, αυτή η θρησκευτική ερμηνεία διαδραματίζει βασικό ρόλο, μάλιστα μαζί με πολλούς άλλους, στη διαμόρφωση των μουσουλμανικών γκέτο. Η τυποποιημένη ερμηνεία του Ισλάμ μεταξύ των Ευρωπαίων Μουσουλμάνων, η οποία συνήθως έχει την προέλευσή της σε μια τυπική χώρα της Μέσης Ανατολής, όπως η Τουρκία, ή το Μαρόκο, έχει περιορισμένη ικανότητα να προάγει την αλληλεπίδραση της καθημερινής ζωής με άλλους Ευρωπαίους.

Είναι μια θρησκευτική ερμηνεία που έχει τις ρίζες της στα τέλη του 20ού αιώνα, η οποία δίνει προτεραιότητα στην τελετουργία και όχι στις αξίες. Έτσι, ζητά από τους μουσουλμάνους να ανησυχούν για κάθε συμβολικό στοιχείο, όπως μαντίλες, τι να τρώνε και τι να ακούσουν. Ως αποτέλεσμα, μια τέτοια τελετουργική ερμηνεία μετατρέπεται σε ένα όριο. Δεν βοηθά τους Μουσουλμάνους να αναμειγνύονται εύκολα με τους μη μουσουλμάνους. Αντίθετα, το τελετουργικό Ισλάμ ορίζει τη θρησκευτικότητα ως προς τη ζωή σύμφωνα με το τελετουργικό. Έτσι, ένας μουσουλμάνος πρακτικά έχει μια ευκαιρία να κοινωνικοποιήθει με τους Ευρωπαίους στην καθημερινή ζωή, αφού η σύγχρονη ευρωπαϊκή ζωή βασίζεται στην ατομική ελευθερία.

Ως αποτέλεσμα, η αλληλεπίδραση μεταξύ Μουσουλμάνων και μη μουσουλμανικών κοινοτήτων στην Ευρώπη πραγματοποιείται κυρίως μέσω διαφόρων τελετουργικών γεγονότων, όπως συνέδρια ή άλλα προγράμματα. Τέτοιες τελετουργικές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις αποδεικνύουν τις κακές καθημερινές σχέσεις μεταξύ μουσουλμάνων και μη μουσουλμάνων.

Βασικό ζήτημα είναι ο ρόλος των οργανωμένων ισλαμικών κινημάτων στην Ευρώπη, που έχουν τις ρίζες τους σε διάφορες μουσουλμανικές χώρες. Πολλοί μουσουλμάνοι στην Ευρώπη έχουν διαφορετικούς τύπους συνδέσεων με τέτοια ισλαμικά κινήματα, αλλά καμία από αυτές τις ομάδες δεν έχει ιδέα ανάπτυξης ενός ευρωπαϊκού Ισλάμ.

Μέρος αυτού του προβλήματος είναι η πνευματική φτώχεια βασικών ισλαμικών μορφών που εμπνέουν τους ευρωπαίους μουσουλμάνους, αλλά έχουν μια αδύναμη σχέση με τις ευρωπαϊκές διανοητικές συζητήσεις. Το πρωταρχικό ενδιαφέρον τους είναι να εδραιώσουν τους οπαδούς τους σύμφωνα με την ομαδική ταυτότητα και τα συμφέροντα.

Το θέμα των γυναικών είναι ένα σημαντικό θέμα της συζήτησης. Ακόμη και η προσέγγιση των μετριοπαθών ισλαμικών ομάδων έναντι των γυναικών βρίσκεται στο περιθώριο των περισσότερων ευρωπαϊκών προτύπων. Πρακτικά, πολλοί μουσουλμάνοι στην Ευρώπη ζουν σήμερα σύμφωνα με τα πατριαρχικά πρότυπα των θρησκευτικών ερμηνειών τους. Όσοι ονειρεύονται οποιοδήποτε είδος ευρωπαϊκού Ισλάμ θα πρέπει να αναπτύξουν μια νέα θεωρία του Ισλάμ που θα βοηθούσε τις μουσουλμάνες γυναίκες στην Ευρώπη.

Τέλος, υπάρχει το πρόβλημα της μεσσιανικής νοοτροπίας των ευσεβών Μουσουλμάνων στην Ευρώπη. Αντανακλώντας την ιεραποστολική πλευρά του Ισλάμ, οι θρησκευόμενοι μουσουλμάνοι στην Γηραιά ήπειρο έχουν την ιδέα να κηρύσσουν το Ισλάμ στους Ευρωπαίους. Δεν υπάρχει τίποτα προβληματικό εδώ, αλλά οι Μουσουλμάνοι αγνοούν το γεγονός ότι οι κοινωνίες των Ευρωπαίων είναι από τις πλέον ανεπτυγμένες και έτσι η ιδέα της διδασκαλίας του Ισλάμ στους Ευρωπαίους συνήθως ακούγεται περισσότερο σαν θρησκευτική υπερβολή.

Μια ισλαμική μετριοφροσύνη, η οποία δίνει προτεραιότητα στη μάθηση από τους Ευρωπαίους, είναι το στοιχείο που λείπει. Ένα Ευρωπαϊκό Ισλάμ είναι δυνατό μόνο με βάση την ανταλλαγή ιδεών μεταξύ Μουσουλμάνων και Ευρωπαίων, όπου η ερμηνεία της θρησκείας έχει την ικανότητα να βοηθήσει στην επίλυση όλων των προβλημάτων της Ευρώπης.
Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

1 σχόλιο :

  1. O ΑΡΑΠΗΣ ΙΣΛΑΜΟΦΑΣΙΣΤΑΣ ΘΕΛΕΙ 2000 ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΓΟΥΡΟΥΝΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή


Loading...