Σβάστικα – Η ιερή ιστορία πίσω απ’την διεστρέβλωση της



Το συγκεκριμένο σύμβολο είναι ίσως το πιο παρεξηγημένο σύμβολο, οι περισσότεροι το αναγνωρίζουν ως το σύμβολο του Χίτλερ και του Ναζισμού και το συνδέουν με μια περίοδο της ιστορίας ιδιαίτερα μαύρης. Ωστόσο, ο αγκυλωτός σταυρός ως σύμβολο και ως αρχέτυπο συμβόλου είναι κάτι πολύ διαφορετικό.

Το αρχέτυπο

Οι δύο γραμμές που δημιουργούν την Σβάστικα είναι το Πνεύμα μαζί με την Ύλη και τα 4 άγκιστρα δηλώνουν την κίνηση του κόσμου στον άπειρο και αιώνιο κύκλο. Λόγω αυτής της επιρροής του, επίσης συμβολίζει τον ίδιο τον Άνθρωπο σκοπός του οποίου, στο πέρασμα του χρόνου, είναι να συνδυάσει τις μεγάλες αντιθέσεις και στο τέλος να ολοκληρώσει την αιώνια ένωση.

Η Ιερή Σβάστικα αποτελεί και τυποποιημένη απεικόνιση προφανών, αν και ακατανόητα χαοτικών φαινομένων κίνησης στην Φύση, πάντα ως έκφανση του συλλογικού υποσυνείδητου της Ανθρωπότητας. Παρομοίως, και τα διάφορα μαιανδρικά μοτίβα αποτελούν τυποποιημένες απεικονίσεις υδάτινου κυματισμού και ροής, όπως π.χ. το ποτάμι και τα θαλάσσια κύματα.

Την πιο πρόωρη αλλά και συχνή χρήση των μοτίβων αγκυλωτού σταυρού στην αρχαιότητα βρίσκουμε στην νεολιθική εποχή, αν και υπάρχει ένα μοναδικό παλαιολιθικό χειροποίητο αντικείμενο που περιέχει αυτό το σύμβολο.

Η ιδιαιτερότητα του συμβόλου αυτού είναι οτι απαντάται σε όλους τους πολιτισμούς, έχοντας την ίδια ερμηνεία, ζωτικότητα. Πάμε να δούμε κάποιους πολιτισμούς στους οποίους ο αγκυλωτός σταυρός είναι σύμβολο ευημερίας και μεγάλης τύχης. Φυσικά στον ανατολικό κόσμο όπου υπήρξε και περιοχή με παλαιότερους πολιτισμούς, ο συμβολισμός της σβάστικας είναι και πιο έντονος και βαθύς.



Ανατολικός Κόσμος

Ινδία

Ιδιαίτερη είναι η εμφάνισή της στην εικονογράφηση του Θεού Γκανέσα, Θεός ιχνηλάτης, προστάτης της σοφίας και των σταυροδρομιών. Θεωρείται το δεύτερο πιο Ιερό σύμβολο, μετά το Om.

Στον Ινδουισμό και τα δύο σύμβολα αντιπροσωπεύουν τις δύο μορφές του δημιουργού Θεού Βράχμα. Η αριστερόστροφη σβάστικα συμβολίζει την εξέλιξη του Σύμπαντος (Pravritti), η δεξιόστροφη συμβολίζει την καταστροφή του κόσμου (Nivritti). Η δεξιόστροφη όμως σβάστικα δεν αποτελεί σύμβολο που εκφράζει το κακό, όπως έχει επιβληθεί στις σημερινές αντιλήψεις. Αντίθετα αντανακλά δύο βασικά εξελικτικά χαρακτηριστικά της πορείας του Σύμπαντος, τη νύχτα και τη φθορά.

H σβάστικα με την έννοια της ευδαιμονίας (svastika) συναντάται για πρώτη φορά στα δύο μεγάλα Ινδικά έπη Ramayana και Mahabharata, όπου και συνδέεται όχι μόνο με την έννοια της ευτυχίας, αλλά και με την έννοια της ευδαιμονίας, καλοτυχίας και τον Θεό Βραχμά, όπως επίσης και με την έννοια της μετενσάρκωσης (samsara).

Έχει χρησιμοποιηθεί επίσης ως σηματοδότηση των τεσσάρων οριζόντων της γης. Η χρήση της ως σύμβολο του Ήλιου παρατηρείται πρώτη φορά από την αναπαράστασή του Σούργια, Θεού του Ήλιου.

Θεωρείται εξαιρετικά Ιερό και ευοίωνο από όλους τους Ινδουιστές και χρησιμοποιείται ανελλιπώς στη διακόσμηση κάθε είδους αντικειμένου που σχετίζεται με τον Ινδουιστικό πολιτισμό. Χρησιμοποιείται σε όλα τα Ινδουιστικά μάντρα και Ιερά σχέδια. Σε κάθε τμήμα της Ινδίας παρατηρείται σε πλευρές ναών, πάνω σε θρησκευτικά έγγραφα.

Ιαπωνία

Στον βουδισμό η σβάστικα, οποιασδήποτε κατεύθυνσης, εμφανίζεται στο στήθος αγαλμάτων του Βούδα συμβολίζοντας την Ιερή Καρδιά Του. Στα ιαπωνικά η σβάστικα είναι γνωστή ως manji. Αντιπροσωπεύει τη Dharma, την Διδασκαλία της Αλήθειας και της Δικαιοσύνης που προσέφερε ο Βούδας, την οικουμενική αρμονία και την ισορροπία των αντιθέτων.

Η αριστερόστροφη σβάστικα (omote manji) αντιπροσωπεύει την αγάπη και την ευσπλαχνία.

Η δεξιόστροφη (ura manji) αντιπροσωπεύει τη δύναμη και την εξυπνάδα.

Στον Βουδισμό παρουσιάζεται σε διαφορετικούς χρωματισμούς κι αναλόγως συμβολίζει και κάτι διαφορετικό:

Μπλε – συμβολίζει τις άπειρες ουράνιες αρετές
Κόκκινη – συμβολίζει τις άπειρες Ιερές αρετές της καρδιάς του Βούδα
Κίτρινη – συμβολίζει την άπειρη ευημερία
Πράσινη – συμβολίζει τις άπειρες ικανότητες στη γεωργία

Λόγω του συσχετισμού της με την δεξιόστροφη ναζιστική σβάστικα, οι Βουδιστικές σβάστικες από τα μέσα του 20ου αιώνα είναι κυρίως αριστερόστροφες.

Κίνα

Η σβάστικα θα φτάσει και στην Κίνα, όπου θα γίνει γνωστή με την ονομασία wanji όπου συμβολίζει ό,τι συμβολίζει το γιν γιανγκ, ανάλογα με τη φορά της. Δηλαδή η δεξιόστροφη σβάστικα ταυτίζεται με το γιανγκ, που συμβολίζει το φωτεινό, το ενεργό, το θετικό, και η αριστερόστροφη με το γιν, που συμβολίζει το σκοτεινό, το παθητικό, το αρνητικό.

Επισημαίνουμε εδώ οτι αρνητικό δεν σημαίνει απαραιτήτως κακό, στην κινεζική σκέψη και φιλοσοφία. Το κάθε τι έχει συμπληρωματική μορφή, που διαδέχεται η μία την άλλη. Έτσι και η σημασία του γιν-γιανγκ και όσων συμπληρωματικών ζεύγων την απαρτίζουν.

Ευρωπαΐκός Κόσμος

Ελλάδα

Στην αρχαία Ελλάδα η σβάστικα απαντάται με την ονομασία «τετρασκέλλιον» ή «γαμμάδιον», ενώ θεωρείται σύμβολο της δύναμης του Δία.

Γερμανικά φύλα

Αποκαλώντας το «Φυλφοτ» ήταν το σύμβολο του σφυριού του Θορ και του Ηλιακού τροχού.

Φινλανδικά φύλα

Για τους Βίκινγκ η αριστερόστροφη σβάστικα ήταν σύμβολο προστασίας και ευημερίας και την αποκαλούσαν «Κεστ».

Σλάβικη παράδοση

Στις σλαβικές παραδόσεις το σύμβολο ήταν αφιερωμένο στο θεό Σβάρογ, με την ονομασία «Κολοβρατ». Για τους Σλάβους ήταν σύμβολο του Ήλιου και της φωτιάς, λόγω των ακτίνων.

Δυτικός Κόσμος

Ιθαγενείς Βορείου Αμερικής

Ακόμη και στην Αμερική είχαμε την εμφάνιση της σβάστικας σε νεότερες εποχές. Η χρήση της έγινε από τις γηνενείς ινδιάνικες φυλές, όπως στους Ναβάχος για τις θεραπευτικές τους τελετές και στους Χόπι ως σύμβολο των περιπλανώμενων φυλών τους.

Πιθανές εξηγήσεις της καθολικής χρήσης του συμβόλου απο τους πολιτισμούς

Υπάρχουν δύο πολύ ενδιαφέρουσες και έντονες απόψεις που προσπαθούν να εξηγήσουν την χρήση του συμβόλου αυτού απο τους πολιτισμούς ανά την υφήλιο.
Καρλ Γιουνγκ και κοινή συναίσθηση

Φυσικά κάποιος που ασχολήθηκε με το θέμα και προσπάθησε να βρει την άκρη ήταν ο Καρλ Γιουνγκ, ο οποίος με την θεωρία του επί κοινής συναίσθησης υποστήριξε οτι η χρήση του συμβόλου ευρέως ήταν λόγω του συλλογικού, κοινού ασυνειδήτου μέσα από το οποίο «πέρασε» το σύμβολο αυτό, το αρχέτυπο αυτό παρόμοια με άλλα αρχέτυπα, όπως παραδείγματος χάρης αυτό της «μητέρας».
Καρλ Σαγκαν – Η θεωρία του κομήτη

Τέλος, η πιο ρεαλιστική εξήγηση του Σαγκάν, βάση της οποίας κάποτε κάποιος μετεωρίτης πέρασε τόσο κοντά απο την Γη, ώστε να είναι ορατός παντού. Οι άνθρωποι εκείνης της εποχής βλέποντας τον, ένα φυσικό φαινόμενο που ερηνεύτηκε ως «θεικό», ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν το σχεδιασμό της ουράς του, που λόγω της κλίσης και της περιστροφής του κομήτη «παρατηρήθηκε» απο τους ανθρώπους κατ’ αυτόν τον τρόπο.






Πηγή: http://terrapapers.com/ieri-svastika-symvolo-rois-ki-evdemonias/

http://www.mixanitouxronou.gr
Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

1 σχόλιο :

  1. Ακριβώς, και οι εβραίοι σε απαρτία με τους
    συμμορίτες απαγόρευσαν ένα ιερό σύμβολο των Ελλήνων.
    Το ίδιο βέβαια και με τον ισοσκελή σταυρό που έχουμε
    στην σημαία μας, είναι αρχαιοελληνικό σύμβολο, αλλά
    τα προσκυνημένα γίδια νομίζουν ότι είναι χριστιανικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή


Loading...