Η ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗ Γ΄ ΔΟΥΚΑ ΒΑΤΑΤΖΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΑΠΑ ΓΡΗΓΟΡΙΟ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗΣ!
ΕΤΣΙ ΜΙΛΑΕΙ ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΝΤΩΣ ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΔΗΛΑΔΗ ΕΙΝΑΙ ΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΑΟ ΤΟΥ
Επιμέλεια: Ιωάννης Σαρσάκης
Ἐρευνώντας τὸν βίο καὶ τὰ κατορθώματα τοῦ Ἁγίου Αὐτοκράτορα Ἰωάννη Γ΄ Δούκα Βατάτζη, βρίσκουμε πολλὲς ἐνέργειές του οἱ ὁποῖες εἶναι
ἄξιες ἀναφορᾶς καὶ ἀποτελοῦν ἀξιομνημόνευτες ἱστορικὲς παρακαταθῆκες.
Συγκεκριμένα θὰ ἤθελα νὰ σταθῶ στὸν ξεκάθαρο χαρακτήρα καὶ τὴ Ρωμαίϊκη λεβεντιά του, τὰ ὁποῖα ἐμφανῶς διακρίνονται ἐξετάζοντας ὅλη τὴν ἱστορική του πορεία ὡς Αὐτοκράτορα.
Διευκρινιστικὰ θὰ πρέπει νὰ ἀναφέρω ὅτι ὁ Ἰωάννης Βατάτζης, ὁ ὁποῖος κατάγεται ἀπὸ τὸ Διδυμότειχο, (1) ὑπῆρξε Αὐτοκράτορας τῆς Ρωμανίας (1222–1254) μὲ ἕδρα τὴ Νίκαια τῆς Μικρᾶς Ἀσίας τὴν ἐποχὴ ὅπου ἡ Βασιλίδα τῶν πόλεων εἶχε πέσει στὰ χέρια τῶν Φράγκων ἀπὸ τὸ 1204.
Στὰ 32 χρόνια ποὺ βασίλευσε πολέμησε ἐναντίον Φράγκων καὶ Βουλγάρων καὶ κατάφερε νὰ ὀρθώσει καὶ νὰ ἰσχυροποιήσει τὸ κράτος τῶν Ρωμαίων.
Ἐπιστέγασμα αὐτοῦ τοῦ ἀγῶνα ἦταν, 7 χρόνια μετὰ τὸν θάνατό του ὁ στρατός τῆς Νίκαιας νὰ ἐλευθερώσει τὴν Βασιλεύουσα καὶ νὰ ξαναγίνει ἡ Πόλη τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου πρωτεύουσα τῆς Ρωμανίας.
Οἱ ἀρετὲς πού προανέφερα γίνονται εὐκόλως ἀντιληπτὲς σὲ ὅποιον μελετήσει τὴν ἐπιστολὴ ἀπάντηση ποὺ ἔστειλε πρὸς τὸν Πάπα Γρηγόριο τὸν Θ΄ (2), ἡ ὑπόψη ἐπιστολὴ σαφέστατα ἀποτελεῖ ἕνα κείμενο ἐθνικῆς ἀξιοπρέπειας.
Μεταφερόμαστε λοιπὸν στὰ μέσα τῆς δεκαετίας τοῦ 1230, τὴν ἐποχὴ κατὰ τὴν ὁποία ὁ ἀνωτέρω ποντίφικας φοβούμενος τὴν ὁρμητικότητα τοῦ Ἰωάννη Βατάτζη καὶ τὴν στρατιωτικὴ ἰσχυροποίηση τοῦ Βασιλείου τῆς Νίκαιας, ἔστελνε ἐπιστολὲς πρὸς τοὺς ἡγεμόνες τῆς Δύσης. Μέσῳ τῶν ἐπιστολῶν, τοὺς ζητοῦσε νὰ παράσχουν βοήθεια πρὸς τοὺς Φράγκους κατακτητὲς τῆς Κωνσταντινούπολης.
Ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς ὑποτελεῖς του ἡγεμόνες, ὁ Πάπας ἔστειλε ἐπιστολὴ καὶ πρὸς τὸν Ἕλληνα Αὐτοκράτορα, ἡ ὁποία δὲν διεσώθη, μποροῦμε ὅμως νὰ ἐννοήσουμε ἐν μέρει τὸ περιεχόμενό της, ἀπὸ τὴν ἐπιστολὴ ἀπάντηση τοῦ Ἰωάννη Βατάτζη.
Ἡ ἐπιστολὴ ἀπάντηση τοῦ ἐλεήμονα Βασιλιά, πρωτοδημοσιεύθηκε μετὰ τὴν ἵδρυση τοῦ νεοελληνικοῦ κράτους, στὸ περιοδικὸ «Ἀθήναιον» τὸ 1872 ἀπὸ τὸν Ἰωάννη Σακκελιῶνο (3), ὁ ὁποῖος σχολιάζει ὅτι ¨ὁ Αὐτοκράτορας Ἰωάννης ὁμιλεῖ ὡς Ἀρχαῖος Ἕλληνας μὲ περηφάνια καὶ δριμύτητα κατὰ τῶν καταλαβόντων τὴν Βασιλεύουσα Φράγκων¨.
Ὁ Ἀντώνιος Μηλιαράκης (4) στὸ ἔργο του ¨Ἱστορία τοῦ Βασιλείου τῆς Νικαίας καὶ τοῦ Δεσποτάτου τῆς Ἠπείρου¨ παραθέτει τὴν ἐπιστολὴ ἀφοῦ πρῶτα σχολιάζει τὰ ἑξῆς: ¨Εἰς ταῦτα ὁ Βατάτζης ἀπήντησε δι᾿ ὕφους ὑπεροπτικοῦ καὶ δι᾿ εἰρωνείας καταπληκτικῆς, εἰς οὐδὲν λογιζόμενος τὸ ἀξίωμα τοῦ Πάπα, καὶ ὁμιλῶν περὶ ἑαυτοῦ ὡς μονάρχου κραταιοῦ, κεκλημένου εἰς τὴν βασιλείαν ἐκ Θεοῦ καὶ ἐκ βασιλικοῦ γένους παλαιοῦ¨.
Ἀξίζει πιστεύω ὁ ἀναγνώστης νὰ μελετήσει τὴν ἐπιστολὴ καὶ νὰ παραδειγματιστεῖ ἀπὸ τὸ ὕφος, τὴν φιλοπατρία καὶ τὴν Ρωμαίϊκη λεβεντιὰ τοῦ Ἁγίου Διδυμοτειχίτη Αὐτοκράτορα. Ὅπως ἐπίσης θὰ εἶναι ὠφέλιμο στὸν καθένα νὰ μελετήσει καὶ τὸν κατὰ πλάτος βίο του.
Ἡ ἐπιστολὴ τοῦ Ἰωάννη Γ΄ Δούκα Βατάτζη
σὲ νεοελληνικὴ ἀπόδοση
Ἰωάννης ἐν Χριστῷ τῷ Θεῷ Βασιλεὺς καὶ Αὐτοκράτωρ Ρωμαίων ὁ Δούκας, τῷ ἁγιωτάτῳ Πάπα τῆς πρεσβυτέρας Ρώμης Γρηγορίῳ. Ἂς ἔχω τὰς σωτηρίους εὐχάς σου.
Αὐτοί, ποὺ ἔστειλε ἡ ἁγιότητά σου καὶ μοῦ ἔφεραν αὐτὴ τὴν ἐπιστολή σου, ἐπέμεναν ὅτι εἶναι γράμμα τῆς ἁγιότητάς σου.
Ὅμως ἐγώ, ὁ Βασιλιάς, ἀφοῦ διάβασα ὅσα εἶναι γραμμένα, ἀρνήθηκα νὰ πιστέψω ὅτι εἶναι δικό σου γράμμα, ἀλλὰ θεώρησα ὅτι τὸ ᾿γραψε ἕνας ἄνθρωπος μὲ χαμένα πέρα γιὰ πέρα τὰ μυαλά του, ποὺ ὅμως ὁ ψυχικός του κόσμος εἶναι φουσκωμένος ἀπὸ ἀλαζονεία καὶ αὐθάδεια διότι πῶς θὰ μπορούσαμε νὰ σχηματίσουμε διαφορετικὴ γνώμη γιὰ τὸν γράψαντα, τὴ στιγμὴ ποὺ ἀπευθύνεται στὴ βασιλική μου δύναμη θεωρώντας με σὰν ἕνα ἀνώνυμο καὶ ἄδοξο καὶ ἀσήμαντο ἀνθρωπάκι;
Δὲν σοῦ μίλησε κανεὶς γιὰ τὸ μέγεθος τῆς ἐξουσίας καὶ τῆς δυνάμεώς μας;
loading...
ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ – Αιτείτε, και δοθήσεται ὑμῖν…
https://www.youtube.com/watch?v=bNytk4c7nDE