ΚΗΔΕΙΑ Ή ΑΠΟΚΑΪΔΙΑ; ΠΕΡΙΦΡΟΝΤΙΣ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗ Ή ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΤΙΚΗ «ΣΤΑΧΤΟΠΟΙΗΣΗ»;

Η ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΜΟΝΑΧΑ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ



Γράφει ο Σάββας Ηλιάδης


Η ελληνική λέξη «κηδεία» ερμηνεύεται στα έγκυρα λεξικά ως «εκφορά νεκρού, ταφή, ξόδι», όπου «ξόδι» σημαίνει έξοδος, (εξ – οδεύω) δηλαδή, αναχώρηση από αυτήν τη ζωή για την άλλη.
Λέξη του γλωσσοπλάστη λαού, η οποία ταυτίζεται νοηματικά με την ονομασία: «Εξόδιος Ακολουθία», όπως την ονομάζει η Εκκλησία.


Το δε ρήμα «κηδεύω» σημαίνει στην πρώτη του έννοια φροντίζω, κατόπιν ενταφιάζω και επίσης δίνω σε γάμο. Ακόμη και το ρήμα «κήδω, κήδομαι» έχει την έννοια του φροντίζω. Ούτως ή άλλως όμως και τα δυο ρήματα ετυμολογικά παράγονται από τη λέξη «κήδος», που σημαίνει «φροντίδα».

Από τις λίγες αυτές λεξιλογικές αναλύσεις φαίνεται ξεκάθαρα πως η λέξη κηδεία δεν είναι και δεν σημαίνει απλώς μια τυπική θρησκευτική τελετουργία, αλλά έχει βαθύτερη φιλάνθρωπη πνευματική διάσταση, που απορρέει από τη φυσική κλήση του ανθρώπου αλλά θεμελιώνεται και από τη διδασκαλία της Αγίας μας Εκκλησίας.

Η φροντίδα και η ταφή των νεκρών είναι πανάρχαιο έθιμο των πολιτισμένων λαών. Στηρίζεται στην Αγία Γραφή και απορρέει από την πίστη ότι ο άνθρωπος είναι πλασμένος από γη «και εις γην απελεύσεται».

 Η Ορθόδοξη Εκκλησία, φροντίζει με ακρίβεια τα της ταφής, δίνοντας βαρύτητα στην ιερότητα της ψυχής και του σώματος, κατά την χριστιανική δογματική διδασκαλία. Η ταφή αποτελεί «μακροχρόνιον ιερόν έθος», το οποίο ο ίδιος ο Κύριος τήρησε.

Η Εκκλησία έχει την δική της Παράδοση. Είναι γνωστή η ιδιαίτερη φροντίδα για την τακτοποίηση του νεκρού. Με σεβασμό στο νεκρό σώμα αποδίδονται όλες οι τιμές, μέχρι να γίνει η ταφή και να κλειστεί ο τάφος. Φροντίδα με απόλυτη σχολαστικότητα πολλές φορές, με όλες τις προπεμπτήριες υποχρεώσεις για το τελευταίο ταξίδι.

Αλλά και πάλι ο τάφος συνεχίζει να είναι για πολύν καιρό το κέντρο του ενδιαφέροντος των αγαπητών προσώπων του νεκρού. Είναι τόπος προσκυνήματος και επικοινωνίας με αυτόν.

Προσφέρει παρηγοριά, ανάπαυση και ελπίδα στις ψυχές των συγγενών και φίλων. Όλα αυτά γίνονταν και συνεχίζουν να γίνονται κατά τη φυσική κλίση και επιθυμία της ψυχής του ανθρώπου. Δεν είναι τύπος. Είναι βαθιά ανθρώπινη ανάγκη, καθιερωμένη από αιώνων.

Εκτός αυτού οι επισκέψεις στους τάφους και τα κοιμητήρια γενικά δε μένουν στο επίπεδο ενός απλού περιπάτου για ψυχική ανακούφιση.

Η παρουσία του Ορθοδόξου Χριστιανού στον τάφο και στο κοιμητήριο είναι προσευχητική. Συνηθίζουμε στον τάφο να κάνουμε προσευχή για την ανάπαυση των κεκοιμημένων μας. Μάλιστα όχι μόνο των δικών μας αλλά και όλων όσοι είναι ενταφιασμένοι εκεί και «πάντων των απ` αιώνων τω Θεώ ευαρεστησάντων».

Όταν η επίσκεψη στα κοιμητήρια συνοδεύεται από τη μνήμη της τελευταίας εικόνας, εκείνης που ο νεκρός τοποθετούνταν στον τάφο, γεννιέται μέσα στην ψυχή η αίσθηση της παρουσίας του και η παρηγοριά είναι μεγάλη.

Γι` αυτό βλέπουμε πολλές φορές, κυρίως γυναίκες, λόγω του ευαίσθητου συμπαθητικού, να κλαίνε αλλά και να «συνομιλούν» πάνω από τον τάφο. Ναι, γι` αυτές η «συνομιλία» είναι πραγματική.

Αυτό το φαινόμενο είναι μια ζώσα κατάσταση, που καταπραΰνει τις πληγές, δίνει ανακούφιση στον πόνο και στέλνει αχτίδες παρηγοριάς στην καρδιά. Δεν είναι λοιπόν τυχαία όλα αυτά ούτε κατάλοιπα καθυστερημένων μυαλών άλλων εποχών. Είναι πολύ ανθρώπινα και διαχρονικά.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΟΙΜΟΣ- ΑΘΗΝΑ




Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

6 σχόλια :

  1. Είναι ελευθερος να επιλέγει.
    Εσύ κ. Σάββα, να επιλέξεις ένα μητροπολίτη, να παραστεί,
    αφού θέλεις να πας στον παράδεισο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η ουσία της διαμάχης γύρω από την καύση ή την ταφή είναι τα ταφικά μνημεία.
    Το νεκροταφείο του χωριού δίνει και την ταυτότητα της περιοχής διαχρονικά.
    Εθνικά και εθνολογικά στοιχεία είναι διάσπαρτα μεταξύ των μνημείων.
    Αυτά αποτελούν εμπόδιο στη σχέδιο αλλοίωσης του εθνικού πληθυσμού που
    Εφαρμόζεται .Η εκκλησία αν την ενδιαφέρει πρέπει να ενημέρωση τους πιστούς
    για τον κίνδυνο που κρύβει όλη αύτη η προπαγάνδα των νεοταξικών έχθρων μας
    και όχι η θρησκευτική διάσταση του θέματος.
    Οι νεοταξίτες γιατί ζητούν μουσουλμανικό νεκροταφείο και όχι μουσουλμανικό
    Κρεματόριο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι νεοταξίτες γιατί ζητούν μουσουλμανικό νεκροταφείο και όχι μουσουλμανικό
    Κρεματόριο;

    ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΚΡΕΜΑΤΟΡΙΟ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΛΟΙ ΔΕΚΤΟΙ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ
    ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΟΣ.
    ΣΗΜΕΡΑ Ο ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΣ, ΕΛΛΗΝΑΣ Ή ΑΛΛΟΔΑΠΟΣ, ΘΑΒΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΘΡΑΚΗ.
    ΣΚΕΨΟΥ ΑΠΟ ΛΑΚΩΝΙΑ Ή ΚΡΗΤΗ Π.Χ., ΝΑ ΤΟΝ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗ.

    ΟΙ ΡΑΣΟΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ, ΑΝΗΣΥΧΟΥΝ ΓΙΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΤΟΥΣ.

    ΤΟ ΙΕΡΑΤΕΙΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΕΤΑΙ ΕΝΑ ΠΙΣΤΟ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟΝ ΤΟΥ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΝΑΙ ΑΛΛΑ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΘΑΒΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΙΝΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γιατί ρε..!..Θα κάνετε κουμάντο στο σώμα μου τι θέλω να το κάνω μετά θάνατο..!
    Εχω το δικαίωμα σαν πολίτης δημοκρατικής χώρας να διεκδικώ τα αυτονόητα,ασχετα αν μας έχει κάτσει στο σβέρκο το κράτος εν κράτει- παπαδαριό και οι συν αυτώ..!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ειναι πολυ κριμα να μην μπορουμε να συνεννοηθουμε σαυτον τον τοπο.Ακομα και στα πιο αυτονοητα θεματα βρισκουμε διαφορες και εφαλτηρια για τις τοσο καταστροφικες διενεξεις μας.Νομιζω οτι (επειδη επι αιωνες συμβαινει το διχαστικο αυτο αγος) πρεπει ολοι οσοι αγαπουν και υπερασπιζονται την Ελλαδα να προσπαθουν για να μην πω να κοβουν κυριολεκτικα τον σβερκο τους να βρουν γεφυρες επικοινωνιας συμβιωσης και δημιουργικης ανοχης.Αλλιως θα διαλυθουμε ως κρατος και ισως και ως εθνος.Αυτου του ειδους οι αρετες δεν θα πρεπει να ειναι προσχηματικες και ψευδεις ωστε δια αυτων να μπει στην εθνικη στανη ο προβατοσχημος λυκος η ο δουρειος ιππος των εχθρων της πατριδας.Γιατι ΣΙΓΟΥΡΑ και αυτο γινεται.Οι υποπτοι ξενοι που μας εγκαλουν με το δαχτυλο θα πρεπει να ελεγχονται για τα πεπραγμενα των χωρων τους.ΕΝΟΧΟΣ ΕΝΟΧΟΝ ΟΥ ΠΟΙΕΙ!!!....ΓΙΑΤΙ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΜΗ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΙΣΟΡΡΟΠΗΣΟΥΜΕ στο μετρο και παμε στις ακροτητες?......Εν προκειμενω οσοι ειναι θρησκευομενοι(Χριστιανοι ,Μουσουλμανοι,βουδιστες κλπ) καθε δογματος ας θαβονται οπως θελουν και οπως επιτασσει η θρησκεια τους.Ειναι απολυτο δικαιωμα τους.Επισης οσοι αλλοι δεν επιθυμουν θρησκευτικη ταφη(αθεοι,κομμουνιστες,αγνωστικιστες,αδιαφοροι κλπ) ας αποτεφρωνονται εφοσον το επιθυμουν.Ποιο ειναι το προβλημα???Ειναι δικαιωμα επιλογης αυτων των πολιτων.Με ποιο δικαιωμα οι παπαδες εναντιωνονται στα αυτονοητα δικαιωματα αυτων των πολιτων!Εχει αδικο μετα ο πασα ενας να καταφερεται εναντιον τους και να δημιουργουνται εντασεις εχθροτητες και καχυποψιες?Ο Χριστος δεν ηταν Αυτος που ειπε ΟΣΤΙΣ ΘΕΛΕΙ ΟΠΙΣΩ ΜΟΥ ΕΛΘΕΙΝ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή


Υγεια

[Υγεία][threecolumns]

Αρθρα Αναγνωστων

[Άρθρα Αναγνωστών][twocolumns]

Πολιτικη

[Πολιτικά][threecolumns]

Οικονομικα

[Οικονομικά][threecolumns]

Περιεργα - Απιστευτα

[Περίεργα - Απίστευτα][bsummary]
Loading...

Μυστηρια

[Μυστήρια][bsummary]

Αρχαια Ελλαδα

[Αρχαία Ελλάδα][twocolumns]

Life Style

[Life Style][bsummary]